Final Fantasy X for the NES?!?

By Spencer . October 20, 2005 . 10:44am

This has got to be the most complicated NES hack to date. A group of Japanese rom hackers recreated Final Fantasy X using the Final Fantasy 2j rom as a base. All of the graphics have been scaled down to 2D, but they still look impressive with the NES limited pallette. Cutscenes in the game have been reworked, not eliminated. For instance the underwater scene between Yuna and Tidus still exists. The battle system has been recreated too. Limit breaks were added along with button presses for Auron’s Bushido attacks. The magic system has been reworked from the ground up to include more spells as seen in FFX.

 

That would already be impressive as it is, but now imagine this. The entire sphere grid and the Blitzball mini game are also in the rom. It really is a 2D version of Final Fantasy X!

 

Check out the Japanese site see the screenshots and Casual Fantasy who brought this news to light.


Read more stories about & & & on Siliconera.

  • ROMaster2

    Otay, now where is the patch for it?

  • http://skizo.org Megaman X

    You must relase it on *.nds file!!

  • Amrita

    I bet it’s a fake.

  • emoasyourmom

    it’s not fake, but to play it you would need to be fluent in either japanese or all of the menus and such for ffx. and you would still need to know japanese to just download the game…

  • Squall

    If it could be translated into eng, it would prolly be cool.

  • Joe

    I CANNOT SPEAK JAPANESE THAT SUKS FFX IS MY FAVORITE GAME IN THE WORLD

  • Kittie

    hey does anyone know the buttons for this? :S

  • Seniuse

    As a NES programmer myself, these screenshots I KNOW are fake. That screenshot up above is possible to do on the NES, but there’s NO way you could pull off the whole game doing crap like that. Oh, there’s a screenshot where they’re all on screen at once, with their proper colors on the airship. If you’ve seen that, I can gaurantee you that IS fake. That IS NOT possible to do. There are only so many colors you can have with sprites, and they have way too many in that screenshot. And there is not enough space for those graphics. No Way. This is fake, and will not run on the NES, unless they prove me wrong, then I will come out and appollogize, and admit I was wrong. But until that day, I will tell you that this is all fake. All GIF animations are fake. They most likely did that all in paint or something.

  • Kittie

    Its real, I managed to get it downloaded onto my comp but I just can figure out the controls for it

  • ibby

    where can u download the rom.

  • Kittie

    its not actually a rom its a stand alone program the link at the top of the page used to be where you could dl it but it doesnt seem to be working atm

  • Seniuse

    No. I’m sorry. I can guarantee you this IS fake. I know there is a PC program that can run without an emulator, but THAT IS what guarantees it to be fake. It’s nothing more than a PC remake with NES style graphics and NES sounding music. This is not real. I will come out and say I was wrong when they have the full rom. The screenshots are fake. They couldn’t possibly pull that off on the NES. I’m sorry. Ask anybody here: nesdev.parodius.com/bbs . There’s actually a forum about how fake that is in the “NESdev” section. It’s called “fake fake fake fake fake”, and I posted it.

  • Cloud Strife

    it is not a fake i cant wait till this get translated into english it could be a very funny game indeed

  • Seniuse

    Sure the PC program is real, but if they just have that, and they don’t have a NES ROM, it is not a real NES port. I can 100% ABSOLUTELY GUARANTEE that.

  • s

    you’re all ridiculous

  • Seniuse

    i am a gay moron

  • Seniuse

    No. I’m sorry. I can guarantee you this IS real. I know there is a PC program that can run without an emulator, but THAT IS what guarantees it to be real. It’s nothing more than a PC remake with NES style graphics and NES sounding music. This is not fake. I will come out and say I was wrong when they have the no rom. The screenshots are real. They couldn’t possibly pull that off on the xbox. I’m sorry. Ask anybody here: nesdev.parodius.com/bbs . There’s actually a forum about how fake that is in the “NESdev” section. It’s called “real real real real real”, and I posted it.

  • Seniuse(The non-8-year-old one)

    Yeah, that was really retarded, and didn’t make me sad. Actually, it did in a way. It made me sad to think that someone actually thought that the post above would offend me. Was that supposed to be funny? And what does the Xbox have to do with anything?

    I will come out and say I was wrong when they have the no rom.

    Nice sentence. It makes no sense.

  • Seniuse(The non-8-year-old one)

    Yeah, that was really retarded, and didn’t make me sad. Actually, it did in a way. It made me sad to think that someone actually thought that the post above would offend me. Was that supposed to be funny? And what does the Xbox have to do with anything?

    I will come out and say I was wrong.

    Nice sentence. It makes sense.

  • Seniuse

    Ok, yeah, keep typing retarded looking sentences, they’re not offending me in any way, shape, or form.

  • Seniuse

    im a retarded guy

  • Seniuse

    Keep typing…

  • ledik

    Fake or not fake

    somebody can upload the file in rapidshare please?

    because the page is down

  • Comments that make me puke~

    Wow, that’s some really lame flaming here. At least that flaming, name-stealing kiddie admits he’s retarded.

    Well, if someone pretends that it’s a patch for the FF2j-ROM, then it’s definately wrong, since it’s not possible to develop something like this on the NES. (Especially the pictures with Auron’s Overdrive)

    If it happens to be a PC game (Yeah, constructed for the PC and not as a NES ROM), then yeah, it could be well possible.

  • Thomsen

    its fake, just look at the files in the “game.” there’s only 3 music files!

  • ledik

    How did you dowloaded it?

    it´s keeping saying 404 to me

  • `shinsen

    tsk tsk

  • Seniuse

    shuddup

  • http://thisone Haku

    No really, where did you download it? PLEASE ! I MUST KNOW!!….Hi

  • XXXX

    fake or not, I don’t care. It seems like a very fun game, (especially for those of us who have played FFX), and I would much appreciate it if someone would kindly e-mail me the program, or whatever the thing is, or give me a website where the download is possible.

    Thanks,
    XXXX

  • Pyrogoeth

    You know, you people didn’t even consider this: They used FF2j as a starting point and wrote from there, not as a patch, but as a new program..

  • FOUND IT!
  • ledik

    Thanks man!!!

    (y)

  • endlessmug

    does anyone know how to play this?
    i know spacebar is some kind of button and enter changes the framerate.
    but how do you play? where do you go?

  • Bogart

    I think this may just be a demo…

  • XXXX

    has anyone played the real game

  • Seniuse

    You know, they didn’t use FF2 for anything, they used FF3j. I can tell by the graphics. I would hope they actually make this into a NES ROM, but if it’s just this, it has nothing to do with the NES.

  • Slapped Stupid

    Why would someone go through all this trouble to remake a crappy game on a outdated system? Is it possible that this is a college student class project?

  • DRRRAA!!!

    Its crap.

  • Anonymous

    I was pretty mad the first time I heard about this because. I myselfe was allready workin on a sort of 8bit version of ffVII and X. Well tell me if this is real or not so I can just continue working on my game…

  • Xyphll

    wow you are all so funny with all the comments and what not. lol, if it is real (slim chance) the creators of it would be sued by square for copy right reasons or did that never cross any of your minds.

  • Anonymous

    Copy right law only affects them if they are selling it retard

  • Anonymous

    Does anybody know where to get the full version?

  • http://000 s3ank1m

    can anybody host this on a website or sumthin cus the regular site doesnt work anymore

  • Rodrigo

    I am brazilian, this rom has translation pach?
    if it will have send me for e-mail
    thanks

  • Kuniochi

    Whoa.. this is.. weird.. I like it ^^;

  • http://mergum_flergumhotmail.com Um

    stfu lol.

  • :)

    So, is FFX for gamecube? PS2? No, seriously…

  • Matheus Henrique

    Does anybody know the controls for this thing?
    I’m in the screen with Tidus, Yuna and Wakka, in the beggining

  • Shinryuuken

    matheus highlight wakka and yuna and tidus aand press space or enter.

    Does anyone know where to go after you pass that part with wakka tidus and yuna?

  • demon

    im working on a gamecube version of final fantasy x and x-2 but probably wont
    be done till 2007 anround agust

    yeah i know i cant spell which is why i was held back in my freshman year

  • OwA

    How come I can’t get to any of the sites for this thing? It sounds
    pretty good but I wanna see what it actually looks like :(

  • Noremaku

    Could someone please post a link, or email the file to me? I would appreciate it very much. cameron.ts@gmail.com

  • methios

    i dont if its real because everything about it i try to click and it say sites not there

  • methios

    and the guy who said he found it i clicked link says not there

  • methios

    and i meant page cannot be found

  • huo

    Hi, anyone posted up a mirror for this game?? seems like it cannot be found?

  • Ninon

    What Is The Link For This Thing Non Of Them Are Working Can Someone Help Please And Send The Link To littlechesney@gmail.com Please

  • TehL33TJim

    demon Says:

    July 13th, 2006 at 1:56 am
    im working on a gamecube version of final fantasy x and x-2 but probably wont
    be done till 2007 anround agust

    yeah i know i cant spell which is why i was held back in my freshman year

    Soooo…you’re making Gamecube software are ya? I fail to beleive that someone who can’t even spell “around” or “august” can comprehend the required code to make a compilable file that will run in the Gamecube environment.

    Also, I want to check this out, but apparently nobody knows where to get it. :\

  • http://www.animerender.com chaoskaizer

    unbelieveable damn funny

  • FinalfX

    So will there be a nes version wich can be played with a nes emulator?

  • Vegitunks

    rdesroches227@yahoo.com can someone send me a copy of this rom please

  • i wanna try

    If you get a copy of the rom pls upload it to some host file site like megaupload, i want to play that game.

  • a final fantacy fan

    THe stand alown cood just be a program, butit might hav ban never mad on a nes cartridge, or how ever you git it on the nes, but ff2 is a lot similer than that!

  • kazyest

    can someone send this game to me please!!!!!!!my email address is tadmaster232@yahoo.com

  • omfg ur all dickheads!

    omfg dnt u read seniuse’s posts(the non 8-yr old) its a fake and i am a nes/gba/ps1 rom maker and the screen shots are so bloody fake they look almost as if they were taken from a camera when sum1 was playing the game if u want 2 play it on pc figure out how 2 get it from the actual ps2 disc and onto a pc and make a program 2 run it atleast then u will have all the files and stuff 2 run it all u gotta do is make a program 2 run the files

  • Hmm

    @omfg ur all dickheads!:
    u are the dickhead and u seem u don’t know anything .

    @ some1 who said u can’t spell right:
    dude programing doesn’t need 100% english speaker .>_>;

  • omg omg omg

    omg omg omg u r teh retardzzz it iz sooooo fake u retards omg omg omg

    lolz0rz rofflecopter.

  • Non beleivers

    The report never said anything about it being a true nes rom, just nes game look alike, to seniuse, man calm down its like you’re over reacting just because you nes programming manhood is being challenged by a simple post. I’m sure they probably did develop on a pc platform base, with a lot of time and commitment i’ll bet they could pull it off, if you look at this

    http://s68.photobucket.com/albums/i2/blu9987/?action=view&current=ffx.flv

    as for the screenshots well i got a 404 they were probably development screens designed as test shots to get a feel of what they want to accomplish. What a bunch of flamers, you got nothing else better to do then to unzip your pants and hang out your fing nes cartridge out to see who has the bigger bit rom. Just enjoy for what it is.

  • Pingback: all ps2 games

  • Vivi2

    It’s real! I managed to download it off Limewire! It’s REALLY COOL!

  • FinalFantasyFan

    What did u type in to find it on Limewire? I want to download it too!

  • Michael

    I really, REALLY want to play this! I have LimeWire, but it’s not working. Would someone PLEASE email me the ROM? I would really appreciate it. My email is tigermer@hotmail.com

  • http://www.z4.invisionfree.com/FF_X_Dawn_of_Destiny Waruteru

    I can read enough Nihongo to get by, and from all the captions, I can recognise all the scenes, and as a fan, I beleive this is a must-have. Unfortunately, Square seems to have been the wet blanket and killed the site. This looks like the work of a genius.

    If anyone can send it to me the ROM in an attachment, to Craigster1215@aim.com , I would be greatly obliged.

    K Thx.

  • watchthedecline

    Um. The game is real. I downloaded it unwittingly along time ago, not knowing about the buzz of it. I wasn’t sure what to make of it since I don’t read japanese. I somehow lost it now that I want to play it. I read it was a product of a group of japanese students. It’s lame that Square effectively killed it because it is not hurting them in any way and is basically a novelty. Anyway, why make a big gay argument about it naysayers. Be open-minded. I played it on a straight NES rom, no patch or anything. If someone has it please send it to me. watchthedecline@yahoo.com

  • FinalFantasyFan

    Send it to me too! “man_ofmystery@hotmail.com”

  • ouendanation

    Could someone PLEASE send this to me at ouendanation@gmail.com?

  • Shinji Ikari

    I know someone out there has a copy of that game on their HD and is playing hard to get. please share at ssbmelee2839@gmail.com

  • JustCurious

    hope that this thing is real cause i want to play on my mp4 player with a nes rom installed with it lol^^

    if anybody has a link of the english version, i’d be more than thankful..^^

    and for those who are trying to crack up some other cool games on nes, keep doing so..prove SENIUSE WROOOOONG!!!!!!!!!!!!^^

  • DarkAnima

    if anyone has FFX nes rom can thay send it to me at darkanima@hotmail.com

  • silent

    can anybody plz! send me the link?
    send to unlucky815@yahoo.com plz!

  • http://www.myspace.com/ellanoise Chad Beasley

    I do have a copy of this rom. Anyone wants please email ccbeasley07@usa.com

  • LOL

    LOL the fake Seniuse is so gay :P

  • Wow I want this!!!

    WOW that looks awesome! If anyone has a link or the file itself I’d be grateful if you could send it to me- sammyboy321@hotmail.co.uk
    thank you :)

    • Safros

      If anyone has this game please send it to me at safros93@hotmail.com
      Please I need this game

Video game stories from other sites on the web. These links leave Siliconera.

Siliconera Tests
Siliconera Videos

Popular